Laptele matern este cel mai bun aliment pentru sugari, oferind numeroase beneficii pentru bebeluş.

Organizaţia Mondială a Sănătăţii recomandă alăptarea exclusivă până la 6 luni.

NUTRICIA susţine această recomandare, precum şi continuarea alăptării în paralel cu introducerea altor alimente în dieta bebeluşului la recomandarea medicului.

Contactează experţii NUTRICIA:

(COVID – 19) Sarcina și coronavirusul

(COVID – 19) Sarcina și coronavirusul

Când ești însărcinată, ai deja o mulțime de întrebări cu privire la viitor. Dacă mai adaugi și coronavirusul în ecuație, starea de incertitudine se amplifică. Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), până în prezent nu există nicio dovadă că femeile însărcinate ar prezenta un risc crescut de a se infecta cu noul coronavirus față de restul populației.

Femeile însărcinate care se infectează cu virusul prezintă în general simptome gripale de la ușoare la moderate. Prin urmare, trebuie să adopți măsurile de precauție necesare și să iei în considerare faptul că schimbările din organismul tău și de la nivelul sistemului tău imunitar te pot face mai vulnerabilă la infecțiile respiratorii.

Între timp, OMS continuă să analizeze și să actualizeze informațiile de care dispune și va oferi recomandări de îndată ce vor fi disponibile date suplimentare. Consultă în mod regulat recomandările OMS și ghidurile emise de autoritățile de sănătate locale cu privire la sarcină și coronavirus. În orice caz, discută cu medicul tău pentru a primi sfaturi medicale adecvate.

 

Sunt însărcinată. Cum pot să mă protejez și să-mi protejez copilul?

Trebuie să adopți aceleași măsuri de precauție pentru evitarea coronavirusului ca celelalte persoane. Iată câteva reguli care te pot ajuta să te protejezi și să-ți protejezi copilul:

  • Spală-te des pe mâini cu un produs igienizant pe bază de alcool sau cu apă și săpun.
  • Păstrează distanța față de alte persoane și evită locurile aglomerate.
  • Evită să îți atingi ochii, nasul și gura.
  • Adoptă măsuri de igienă respiratorie. Aceasta înseamnă că trebuie să îți acoperi gura și nasul cu interiorul cotului sau cu un șervețel când tușești sau strănuți. Aruncă imediat șervețelul folosit.

 

Dacă ai febră, tuse sau dificultăți respiratorii, adresează-te imediat medicului

De asemenea, (indiferent că ești sau nu infectată cu noul coronavirus) este important să continui vizitele regulate de monitorizare a sarcinii.

 

Ar trebui să mi se facă un test pentru depistarea coronavirusului?

Protocoalele de testare și recomandarea de a te supune sau nu la test depind în prezent de locul în care locuiești. Discută cu medicul tău. OMS recomandă să se acorde prioritate femeilor însărcinate cu simptome de infecție cu noul coronavirus.

 

Pot să transmit virusul copilului nenăscut?

Încă nu se știe dacă femeile însărcinate infectate cu coronavirus pot transmite virusul fătului sau bebelușului în timpul sarcinii. Până în prezent, virusul nu a fost detectat în probele de lichid amniotic. Discută cu medicul tău dacă ai orice alte întrebări legate de sănătatea bebelușului tău.

 

Cum pot să îmi păstrez gândirea pozitivă?

Pe cât posibil, încearcă să stai departe de social media, știri TV și persoane negativiste. Apelează la cei care te fac să zâmbești, urmărește emisiuni TV de divertisment sau surse pozitive de știri. Râsul și gândirea pozitivă sprijină sistemul imunitar, iar hormonii fericirii pe care îi vei produce îl vor face fericit și pe cel mic!

De asemenea, nu crede tot ceea ce citești sau auzi. Pe social media e plin de informații false nefiltrate. Alege surse de informare de încredere, deoarece știrile false se răspândesc și ele ca un virus și pot avea un efect negativ asupra sănătății tale psihice și fizice. Sunt considerate surse de încredere recomandările OMS și ghidurile emise de autoritățile de sănătate locale cu privire la sarcină și coronavirus; consultă-le în mod regulat. Dacă ai nelămuriri, discută cu medicul tău pentru a primi sfaturi medicale adecvate.

 

Ce măsuri de precauție deosebite trebuie să adopt în timpul sarcinii?

Toate femeile însărcinate, inclusiv cele cu coronavirus, au dreptul la cel mai bun standard de îngrijire prenatală. Dacă ești diagnosticată sau suspectă de coronavirus, toți cei din jurul tău, inclusiv personalul medical, trebuie să adopte măsuri de precauție adecvate pentru a reduce riscul de infecție. Acestea includ igiena mâinilor și utilizarea de echipamente de protecție ca mănuși, halate și măști medicale.

 

Sunt infectată cu noul coronavirus, trebuie să nasc prin cezariană?

Discută cu medicul tău. OMS recomandă ca nașterile prin cezariană să se facă numai în cazurile justificate din punct de vedere medical.

 

Sunt însărcinată. Pot să mă întâlnesc cu rudele și prietenii?

Știm că, în calitate de viitoare mămică, abia aștepți să-ți arăți cu mândrie burtica în fața familiei și prietenilor. Însă, din cauza necesității de distanțare socială, acum nu e momentul potrivit pentru întâlniri față în față. Așa că, ce spui de FaceTime? Avem norocul să trăim vremuri în care Skype, Zoom și Google Hangouts facilitează comunicarea cu prietenii și familia sau schimbul de experiențe cu alte mămici gravide pe forumuri. Așadar, pentru moment, ține legătura cu ceilalți online, deoarece toți suntem în aceeași barcă.

 

Ce să fac dacă o rudă vrea să îmi pună mâna pe burtică?

Oricât ar fi de tentant, păstrează distanța față de ceilalți, chiar dacă sunt rude. Nu vă strângeți mâinile, nu vă îmbrățișați și nu lăsa pe nimeni să îți atingă burtica sau să îți ia copilul în brațe în această perioadă. Toate acestea sunt forme de „contact” și vor crește riscul ca tu și bebelușul tău să vă infectați cu coronavirus.

Iar dacă te temi că se vor supăra, reamintește-le că distanțarea socială protejează sănătatea ta și a bebelușului tău, dar și sănătatea lor.

 

Cum îmi pot îmbunătăți starea de spirit?

Prin mindfulness, care înseamnă să acorzi atenție sentimentelor tale, corpului tău și mediului care te înconjoară. Se definește și ca „trăire conștientă a momentului prezent”. Aceasta te protejează de anxietatea cauzată de imprevizibil și de incapacitatea de a controla ceea ce se întâmplă.

Fă-ți timp pentru a-ți relaxa corpul împovărat de sarcină, mintea și sufletul. Astfel, vei menține stresul la un nivel redus, lucru benefic pentru sistemul tău imunitar și pentru starea ta generală de sănătate.

Dacă vrei să aprofundezi aceste aspecte, există numeroase aplicații de mindfulness.

 

Ce să fac dacă am nevoie de ajutor de specialitate?

E normal să te simți anxioasă și chiar puțin deprimată în timpul sarcinii. În această perioadă, în organismul tău se petrec o mulțime de schimbări hormonale. Dacă mai adaugi și teama de a te infecta cu noul coronavirus, e normal să te simți îngrijorată.

Însă, dacă anxietatea devine excesivă, nu ezita să ceri ajutor psihologic și medical de specialitate, mai ales dacă trăiești într-o situație de autoizolare, departe de cei dragi.

Ce altceva poți face pentru a reduce stresul? Respiră adânc din când în când. Sau împărtășește-ți grijile cu cei dragi. Pe scurt, nu ține totul în tine.

Filosoful Immanuel Kant spunea că oamenii au primit „trei daruri pentru a contrabalansa încercările vieții: speranța, somnul și râsul.” Reține acest lucru și încearcă să încorporezi toate aceste 3 aspecte în viața ta de zi cu zi.

Relaxează-te și bucură-te de aceasta etapă frumoasă!

Află mai multe

Citeşte şi alte articole pe aceeaşi tema